Una investigació i fotografies de Juanjo Fernández.
El primer projecte d’urbanització de la part alta del barri de Can Baró al voltant de la masia data de 1905. Aquest projecte tenia planejat un carrer amb el núm. 8 que més tard serà denominat Mühlberg. El futur carrer de Mühlberg havia de comunicar la carretera del Carmel amb l’inici del carrer de Labèrnia, per continuar després pel carrer de Panorama en direcció nord del turó de la Rovira. Aquest primer projecte presentat per Joaquín de las Llanas López de la Huerta va ser denegat per l’Ajuntament de Barcelona.
No serà fins al gener de 1908 que l’Ajuntament va aprovar el tercer projecte presentat, on el recorregut d’aquell carrer número 8 quedava més perfilat a l’orografia de la muntanya.
La urbanització del barri va trigar a consolidar-se i serà als anys vint del segle XX que el dibuix dels carrers s’adaptarà a l’orografia i, resoltes les complicacions urbanístiques, és bàsicament el traçat que avui coneixem a principis del segle XXI.
L’activitat de les pedreres al turó de la Rovira (de 261 metres d’altura) no es va aturar pel disseny urbanístic projectat i va durar fins als anys setanta del segle XX. Diversos carrers van estar afectats per l’ampliació dels terrenys d’aquesta activitat industrial.
El carrer de Pasteur havia de continuar fins al carrer de Panorama en direcció a Horta. Junt amb el carrer de Mühlberg són els casos més extrems, ja que els terrenys que havien de recórrer no existien. L’Ajuntament replanteja el 1928 els traçats dels carrers i el resultat final és la no continuació de la trajectòria dissenyada.
El 1991, el carrer de Mühlberg recuperarà el traçat original gràcies a la instal·lació d’un pont militar de 70 metres que salva el gran esvoranc de la pedrera de Can baró.
Les imatges que veieu a continuació mostren com es va emplaçar el pont aquell mes de març de 1991.
En una vídeo-notícia d’Ingrid Colomer i Marta Bofill, publicada el 18 d’agost de 2019 a Betevé, la televisió de Barcelona, es recull el testimoniatge de Custodia Moreno, que parla en nom de l’Associació de Veïns de Can Baró.
Custodia recorda que, en un principi, la construcció del pont del carrer Mühlberg no va ser ben rebuda per part del veïnat perquè llavors hi havia altres necessitats a les quals destinar els diners.
Compartir dona gustet!